Sunday, January 3, 2010

Berfikir lebih baik dari bnyk bercakap



Kata seorang tua yang ditemui ada benarnya iaitu "berfikir lebih baik dari bnyk bercakap'. bila difikir kembali tentulah fikirkan tentang diri sendiri dalam erti kata yang mudah bermuhasabah tentunya lebih baik dari banyak bercakap hal yang sia sia.
Ingin ku kongsikan disini bahawa bila direnung ke dalam diri, banyak perubahan yang berlaku tika diri ini menginjak usia...kadang2 pernah kuterfikir untuk mencari diriku...maksud aku di sini, mungkin kadang2 aku terlalu seronok dengan keseronokan dunia yang hanya pinjaman sementara.
Kini, aku bertekad dan mengorak langkah untuk berubah sedikit demi sedikit setelah melihat artikel 'Dosa jangan dianggap kecil'. Sememangnya kata orang,  kita tidak seharusnya menganggap dosa yang kita lakukan seharian dianggap remeh. Itulah perlunya muhasabah diri supaya kita mampu melihat dan merenung ke dalam diri, jika kesalahan mahupun dosa yang dilakukan haruslah dikesali seterusnya kita tidak akan mengulangi.
Aku sedar menginjak usia ini, banyak yang aku fikirkan, jika aku tidak berubah sampai bila begini. Sememangnya, pengalaman mematangkan usia. Aku sentiasa mengharapkan halawatul iman iaitu kemanisan iman, jika iman ku sekejap naik dan turun, mampukah aku mencapainya. Entahlah, aku yang harus berubah, mmg benar Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubahnya.
Aku juga mengakui benar kata-kata adikku "Kekuatan itu tidak perlu ditunggu namun kita sendiri yang harus membinanya"....

1 comment:

  1. hurm.. setuju...
    kadang2 rase nk wat baik.. nk sgt jadi baik..
    tp x ckup pn usaha ke arah itu..
    sedih =(

    ReplyDelete