Sunday, July 13, 2014

Ramadhan Al Mubaraq

Sudah separuh bulan Ramadhan menemani...Ramadhan Al-Mubaraq, Bulan Keampunan, Bulan Rahmat...syukur Alhamdulillah...jika semua tahu begitu banyak fadhilatnya semua insan mengharapkan bulan ini tidak pernah berakhir...Ramadhan usah pergi...biarkan Ramadhan sepanjang tahun. Bulan Ramadhan itu awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan pengakhirnya adalah kemerdekaan (dilepaskan) dari neraka (Riwayat Imam Muslim). Dalam Quran terdapat banyak  ayat yang bermaksud “.. sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani”. 
Fasa pertengahan inilah seharusnya kita sebagai hambaNya memohon keampunan. Terkadang aku bersendirian segala memori datang kembali, betapa aku jahil dan alpa. Sememangnya iman setiap insan itu ada naik turunnya.Sukar untuk mendapatkan halawatul iman itu jika diri tidak kuat. Terlalu banyak kesilapan dan kesalahan yang aku lakukan sepanjang hidupku ini. Allah Maha Pengampun. Pintu Rahmat Ilahi sentiasa terbuka. Allah sayang benar pada hambaNya tapi kita sebagai hamba selalu alpa dan leka dengan keseronokan dan keindahan duniawi yang sementara. Aku bukanlah insan yang sempurna terkadang aku tumpas jua. Maafkan aku Ya Allah. Aku terus menulis sekadar ingin berkongsi rasa agar sama-sama bermuhasabah akan segala kesilapan dan kesalahan yang dilakukan selama ini. Moga Allah mendengar akan suara kita. Berdoalah kerana doa itu senjata mukmin. Allah ingin kita dekat denganNya, mendengar suara kita. Pada siapa lagi tempat kita mengadu dan memohon keampunan. Hanya pada Dia yang Satu. Titisan air mata untuk Allah amat berharga. Allah Maha Mendengar, Maha Melihat, Maha Kuasa. Kita yang lemah ini harus sentiasa bersujud, membaca kalamullah, berdoa dan berzikir mengingatiNya. Salam Ramadhan. Ramadhan Kareem.




No comments:

Post a Comment